Vastustuskyvystä kannattaa pitää nyt erityisen hyvää huolta!

Maailma on muuttunut korona aikana paljon. Pelko virus tartunnasta on jokapäiväistä ja on opittava elämään normaali elämää muuttuneessa maailmassa. Ohjeet viruksen ennaltaehkäisyyn ovat varmasti jo kaikille selvät. Pestään käsiä, desinfioidaan, pidetään turvaväliä ja tarpeen mukaan maskia. Rokotteesta toivotaan pelastusta viruksen nujertamiseen, mutta onko se oikeasti pysyvä pelastus ? Korona viruksen jälkeen tulee uusia vielä pahempia viruksia. Tuhotaanko rokotteilla kuitenkin vain luonnollista immuniteettia?

Meillä jokaisella on oma kehon synnynnäinen ja hankittu puolustusjärjestelmä, jota kutsutaan immuunipuolustukseksi eli vastustuskyvyksi. Ne auttavat kehoa taistelemaan ulkoisia taudinaiheuttajia vastaan. Emme voi välttyä jokapäiväisiltä pöpöiltä, mutta voimme tehostaa omaa puolustusjärjestelmäämme taistelemaan taudin aiheuttajia vastaan. Sairastaminen itseasiassa auttaa elimistön muistisoluja tuhoamaan saman taudinaiheuttajan, mikäli se ilmaantuu uudelleen. Siitä muodostuu immuunisuoja ja verestä pystytään tutkimaan vasta-aineet kyseiselle virukselle. Siksi puhutaan hankitusta immuniteetista.

Hyvän vastustuskyvyn avulla selätät taudin helpommin kuin heikolla vastustuskyvyllä. Eli vaikka sairaustuisitkin virusperäiseen tautiin, selviät siitä helpommin kuin heikolla immuunipuolustuksella varustetut. Siksi puhutaan riskiryhmistä, joita pitää suojella, koska heillä vastustuskyky on syytä tai toisesta alentunut esimerkiksi jo olemassa olevan sairauden takia.

Millä sitten voidaan nostaa vastustuskykyä? Ensimmäinen todella tärkeä asia on ruokavalio! Saatko syömästäsi ravinnosta riittävästi vitamiineja, kivennäisaineita ja hivenaineita, aminohappoja, joita keho käyttää polttoaineenaan. Entäpä antioksidantteja, jotka auttavat puolustamaan kehoa?

Tiesitkö, että meillä kaikilla on sisäsyntyinen antioksidanttijärjestelmä, joita on useita erilaisia. Yksi niistä on SOD= superoksidaasidismutaasi. Sen tehtävänä on suojella meitä kehon hapettumisreaktioita vastaan. Ja nämä puolustusjärjestelmät eivät toimi ilman vitamiineja!

Tai tiesitkö, että mahalaukun suolahapon tehtävänä on tappaa myös pöpöjä, joita tulee ravinnon mukana. Jos estät suolahapon tuotannon närästyslääkkeillä, estät samalla luonnollista puolustusjärjestelmää toimimasta 🙁

Siksi on äärimmäisen tärkeää, että syöt terveellistä ja ravintorikasta ravintoa, josta saat kehon tarvitsemat vitamiinit, kivennäisaineet, aminohapot, jotta kehon luontainen puolustuskyky toimii!

Mutta ravintorikas ravinto ei auta, ellei suolisto ole kunnossa ja pilko ravintoaineet solujen käyttöön. Vasta soluissa ne ovat kehon hyödynnettävissä energiaksi! Ravinnon pilkkoutuminen ja imeytyminen on ensimmäinen asia joka on korjattava, jotta saat oikeasti vastustuskykyä! Muista, että 70%-80% vastustuskyvystä asuu suolistossa!

Mikäli sinulla on suolisto-oireita kuten turvotus, ilmavaivat, närästys, ripuli tai ummetus, niihin kannattaa suhtautua vakavasti ja korjata asia. Ne ovat oireita siitä, ettei ravintosi pilkkoudu ja imeydy! Kun ruoka ei imeydy, huomaat olevasi väsynyt eikä ole energiaa tehdä mitään. Siten myös mieli on maassa, saatat olla ärtynyt, nukut huonosti ja seurauksena tekee yhä enemmän mieli makeaa. Suoliston oireet vaikuttavat myös mieleen ja hormonitasapainoon. Haluttomuus, keskittymiskyvyn vaikeudet, ärtymys, pelot ja ahdistukset helpottavat kun suolisto ja ravinto saadaan korjattua.

Vastustuskykyä nostaa suoliston hyvä bakteerikanta ja se rakentuu pikkuhiljaa terveellisestä ruokavaliosta, jossa on riittävästi hyviä pöpöjä ruokkivia kuituja sekä välttämättömiä rasvahappoja. Maitohappobakteereita myydään monenlaisia, mutta kaikki eivät todellakaan ole vaikuttavia niin määrän kuin laadun suhteen. Kaupassa myytävät ruuansulatus jogurtit eivät todellakaan korjaa suolistoa, mutta toki ne voivat helpottaa mahalaukkua ja antaa hetkellisen hyvän olon.

Mikäli joudut käyttämään antibioottia, niin suoliston hyvät pöpöt kuolevat ja joudut rakentamaan suoliston hyvää bakteerikantaa uudelleen jopa puoli vuotta! Siksi olisi tärkeää, että ennaltaehkäiset luontaisesti kaikin tavoin antibioottien käyttöä. ( esim. virtsatietulehdus/ korvatulehdus/ poskiontelontulehdus)

Ruokavalioon kannattaa lisätä C-vitamiinipitoisia marjoja ja hedelmiä, sipulia ja valkosipulia, tuoretta inkivääriä ja kurkumaa. Lisää ruokavalioon värikkäitä kasviksia ja erityisesti maksaa puhdistavia kaalikasveja kuten parsakaalia ja lehtikaalia. Hapatetut tuotteet kuten hapankaali ja aito luonnonjogurtti hellivät suoliston hyvää bakteerikantaa. Huomioi kuitenkin, että maitotuotteet lisäävät liman tuotantoa ja ne on syytä jättää pois ruokavaliosta mikäli kärsit vatsa-suolisto-oireista tai flunssa-, ja tulehdus kierteestä.

Aito, luonnollinen (prosessoimaton) ravinto, jossa ei ole lisäaineita, turhia sokereita tai haitallisia rasvoja tukee vastustuskykyä. Jätä siis suosiolla kauppaan kaikki valmisruoka kuten piirakat, myslit, makeiset, keksit, pullat, sipsit, makkarat, leikkeleet, makeat jogurtit, jäätelöt, limsat. Osta vain tuotteita, joiden raaka-ainesisältö on lyhyt eikä sisällä E-koodeja eikä sanoja joita et ymmärrä.

Ole tarkkana vaarallisten rasvojen kanssa! Niitä on mm. hampurilaisissa, uppopaistetuissa ranskalaisissa, pizzoissa. Ravintolat valmistavat ruuat pääsääntöisesti heikkolaatuisiin öljyihin, muutamia lukuunottamatta. Siksi suosittelen lämpimästi itsetehtyä kotiruokaa!

Ravintolisistä tärkein on D-vitamiini. Huolehdi sen riittävästä saannista! Käy mittaamassa D-vitamiinitasosi! Antioksidanteista tärkeimpiä ovat C-vitamiini, sinkki ja seleeni. Niitä on vaikea saada riittävästi ruokavaliosta.

Vastustuskykyyn vaikuttaa myös ravinnon lisäksi monet ulkoiset tekijät kuten stressi, uni ja palautuminen. Nyt korona aikana ikävä kyllä stressi aiheuttaa valtavaa ahdistusta eikä siihen löydy helposti apua. Pidä itsestäsi tehostetusti huolta. Syö terveellisesti, huolehdi riittävästä unesta, liiku rauhallisesti luonnossa ja hae apua läheisiltäsi. Älä jää yksin, vaan ota apua vastaan. Stressiin löytyy myös erinomaisia ravintolisiä, jotka auttavat jaksamaan.

Mikäli tarvitset apua suolistovaivojen korjaamiseen tai terveellisen ruokavalion ja sinulle sopivien ja tärkeiden ravintolisien ohjeistukseen, varaa aika ravintovalmennukseen.

Rakennetaan vastustuskykyä yhdessä- Saat pysyvää terveyttä ja hyvinvointia!

t. Pia

Kategoriat Yleinen